EY Türkiye, sağlık ve yaşam bilimleri sektöründeki dijital fırsatlara dikkat çekti

EY Türkiye’nin bu yıl yedincisini düzenlediği Health Talks toplantısında, 2023 yılına ait beklentilerin yanı sıra sıhhat hizmetleri, ilaç ve medikal teknolojiler alanındaki dijital fırsatlar masaya yatırıldı. ‘Dijital sıhhatte global perspektif ve Türkiye’nin potansiyeli' başlığı altında düzenlenen toplantıya sıhhat, ilaç ve medikal teknoloji kurumlarının üst seviye yöneticileri katıldı. 

Uluslararası danışmanlık, kontrol ve vergi şirketi EY (Ernst & Young) Türkiye’nin yedinci defa düzenlediği EY Health Talks toplantısı; sıhhat hizmetleri, ilaç ve medikal teknolojiler kesimlerindeki dijital fırsatlara dikkat çekti. “Dijital sıhhatte global perspektif ve Türkiye’nin potansiyeli'” başlığı ile EY Türkiye ofisinde gerçekleştirilen toplantıya mahallî ve milletlerarası kurumları temsilen üst seviye yöneticiler katıldı. Toplantıda sıhhat kesiminde dijitalleşme, inovasyon, tedarik zincirlerinin dönüşümü ve yatırım faaliyetleri alanlarındaki son gelişmelerin yanı sıra Türkiye’nin dijital sıhhat alanındaki potansiyeli ele alındı.

EY Health Talks toplantısının moderatörlüğünü EY Türkiye Sıhhat ve Ömür Bilimleri Dal Başkanı T. Ufuk Eren üstlenirken, EY Amerika Kıtası Sıhhat ve Ömür Bilimleri Bölüm Önderi Arda Ural ve EY Türkiye Sıhhat ve Ömür Bilimleri Dal Önderi Av. Ahmet Sağlı konuşmacı olarak katkı sağladı. Ayrıyeten toplantıda, sıhhat dalındaki öncü firmalardan konuklar değerlendirmelerde bulundu. Son periyotta tüm dünyada tesirli olan belirsizliklerin ve jeopolitik sıkıntıların sıhhat ve ömür bilimleri dalına tesirleri değerlendirildi. 

Küresel dijital sıhhat pazarının büyüklüğü 2025’te 505 milyar dolara ulaşacak

Dünyada ve Türkiye’de sıhhat kesiminde dijitalleşme gündemini değerlendiren EY Türkiye Sıhhat ve Hayat Bilimleri Bölüm Lideri T. Ufuk Eren, şunları söyledi: 

“Küresel dijital sıhhat pazarına yazılım, donanım ve servislerin toplamı olarak baktığımızda, 2015 yılında 86 milyar dolar olan pazarın 2020’de 192 milyar dolar büyüklüğe ulaştığını; 2025’te ise 505 milyar dolar olacağının kestirim edildiğini görüyoruz. Tüm dünyada dijital sıhhat servisleri pazar büyüklüğünün ise 2027’ye kadar 278,3 milyar dolar düzeyine çıkması bekleniyor. Türkiye, tıbbi teknolojiler ve sıhhat hizmetleri için esasen büyüyen bir pazar pozisyonunda. Bu alanda Türkiye’nin toplam pazar büyüklüğünün 2027’ye kadar 2,13 milyar dolara çıkması, 2022’de gerçekleşen dijital sıhhat gelirinin ise toplam 1,16 milyar dolar olması bekleniyor.”

Küresel alanda pazar büyümesini yönlendiren etkenler hakkında bilgiler de veren T. Ufuk Eren, bu etkenleri “Eksponansiyel bir biçimde artan teknoloji gelişimi ve internet ilişkisi; artan akıllı telefon penetrasyonu; artan sıhhat bilişim sarfiyatları; BT altyapısının geliştirilmesi; sıhhat hizmetlerinde arzın talebi karşılayamaması; çok yüklü sıhhat tesisleri; artan tıbbi harcamalar” olarak sıraladı. 

Sağlık dalı mü teknolojiyi, yoksa teknoloji kesimi mü sıhhati daha evvel öğrenecek?

EY Amerika Kıtası Sıhhat ve Ömür Bilimleri Bölüm Lideri Arda Ural, ilaç ve medikal teknolojiler dahil dijital sıhhat dalının büyük bir potansiyel taşıdığını vurguladı. Arda Ural, konuşmasında şunları söyledi: 

“2022 yılı, değerlemelerin düştüğü sıkıntı bir yıldı. 2020-2021 senesinde sıhhat kesimine konvansiyonel olmayan bir sermaye transferi oldu. COVID tedavileri, aşılar ve monoklonal antikorlar üzere etkenler münasebetiyle epey büyük bir sermaye akışı gerçekleşti. 2022’de ise bu akışın gerilediğini gördük. Halka açılmalar büyük oranda durdu, hatta medikal teknolojiler kesiminde bir tek halka açılma dahi olmadı. Bu bağlamda kesim 2022’de bir duraklama ve adeta kendini tekrar inşa etme devrine girdi. 2021-2022 senelerinde dünya çapında kimi teşvikler gören sıhhat dalı, bu teşviklerin durmasıyla yalnızca finansal olarak değil, tıpkı vakitte bilhassa hemşire ve hekim bulamamanın getirdiği meşakkatler ile de karşı karşıya kaldı. Küresel çapta baktığımızda, dalın 2023’e girerken çok parlak bir manzara sergilemediğini söyleyebiliriz.

Bunun ötesinde jeopolitik olarak birtakım kırılmalar da yaşandı. Ukrayna’da ve İran’da yaşanan sıkıntıların ve Tayvan konusunda yaşanan kaygıların sıhhat bölümüne de dolaylı tesirlerini gördük. Tedarik zincirindeki kırılganlıklar kesimi epeyce etkiledi. Şu anda bütün firmalar tedarik zincirlerini riskten arındırıarak yine inşa etmeye çalışıyorlar.”

Dijitale olan ilginin son bir yıl içerisinde yavaşlama kaydetse bile hala dijitalleşme trendinin sürdüğünü belirten Arda Ural, şöyle devam etti: 

“2022’deki olumsuz tablonun 2023’ün bilhassa ikinci yarısında daha düzeleceği konusunda beklentiler var. Zira makro seviyede yenilikçilik hala devam ediyor. Geçen yıllarda yaşanan kırılganlıkların geçmesi bekleniyor. Dijital konusunda ana trendlerden biri, sıhhat bölümünde olmayan teknoloji firmalarının sıhhat dalına girme konusundaki yatırımlarını sürdürmesi. Burada sıhhat dalının mü teknolojiyi evvel öğreneceği, yoksa teknoloji bölümünün mü sıhhati daha evvel öğreneceği konusunda bir yarış var ve bu yarış uzun vadede sıhhat bölümüne dijital yatırımları artırmaya devam ediyor. Yapay zekâ, makine lisanı, doğal lisan sürece ile insanların aygıtlarla konuşarak anlaşabilmesi, 5G’nin de devreye girmesi ve medikal bahiste ‘nesnelerin interneti’ ile birçok mevzunun artık bilim kurgu olmaktan çıkıp gerçeğe dönüştüğünü görüyoruz.”

EY Türkiye Sıhhat ve Hayat Bilimleri Kesim Önderi Av. Ahmet Sağlı da konuşmasında şunları söyledi: 

“Ülkemizde Toplumsal Güvenlik Kurumu’na bağlılıkta yüzde 90’ın üzerinde bir oran kelam konusu. Münasebetiyle, kamunun dahiliyeti; dijitalleşme ve bu alana bütçe ayrılması mevzusuyla direkt ilişkili.  Regülasyon açısından bakıldığında, bir yandan kimi bahislerde geç kalınmış üzere görünse de şimdi önümüz açık ve hala geç değil. Bilhassa uzun vakittir gündemde olan konutta sıhhat örneğindeki üzere çeşitli alanlarda atılacak adımlar var. Önümüzdeki yıllarda dünyadaki dijital sıhhat yatırımlarında geride kalmamamız için bu adımların gecikmeden atılması ehemmiyet taşıyor.” 

EY Health Talks toplantısına; AİFD’den Dr. Ümit Dereli, Ekspotürk’ten B. Kemal Şahin, Roche’dan Yusuf Eser, Ece Kozlu, Parıltı Kara ve Dilan Polat, Eczacıbaşı’dan Pelin Bağçe, Volitan’dan İrem Eren, Dakik’ten Ayhan Aydos, Livemedy’den Taylan Önerci ve Koç Yaşa’dan Seda Cinhüseyinoğlu Boğ katıldı. 

EY Türkiye Health Talks toplantıları, sıhhat ve ömür bilimleri dalının nabzını tutmak ve dal başkanları ile karşılıklı fikir alışverişinde bulunmak maksadıyla her yıl makul aralıklarla düzenleniyor. 

 

Kaynak: (BYZHA) - Beyaz Haber Ajansı