Körfez dip çamurundan tuğla ve balata
KOCAELİ (İGFA) - Kocaeli Büyükşehir Belediyesi’nin Etraf, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığıyla birlikte hayata geçirdiği Türkiye’nin en büyük etraf projesi olan "İzmit Körfezi Doğu Baseni Taban Çamurunun Temizlenmesi, Susuzlaştırılması ve Bertaraf Hizmeti Projesi" kapsamında İzmit Körfezi'nden çıkarılan çamur tekrar bedellendiriliyor.
Sıfır atık siyasetleri kapsamında Kocaeli Üniversitesi tarafından yapılan araştırmalar ve laboratuvar deneyleri sonucunda İzmit Körfezi’nden çıkan tonlarca çamurun endüstride ve günlük hayatta kullanıma uygun hale getirilmesi için örnek çalışmalar yapılıyor. KOÜ’lü akademisyenler taban çamurundan raylı sistemlerde kullanabilecek balata ile yapı dalında kullanılmak üzere tuğla ve briket üretmeyi başardı.
İZMİT KÖRFEZİNDEN 8,5 MİLYON TON ÇAMUR
Türkiye'nin en büyük etraf projesi olan ve İzmit Körfezi’ni devasa bir akvaryuma dönüştürmeyi amaçlayan proje, bu yılın mayıs ayında düzenlenen merasimle ‘’dipten diriliş başlıyor’’ mottosuyla start almıştı. Kocaeli Büyükşehir Belediyesi'nin Etraf, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı'nın takviyesiyle yürüttüğü proje kapsamında İzmit Körfezinden 8,5 milyon ton çamur çıkarılacak. Körfezin doğu baseninden borularla çıkarılan ve karaya pompalanan çamur, burada susuzlaştırma tesisine alınıyor. 5 yılda tamamlanması planlanan projede çalışmalar aralıksız devam ediyor. Kocaeli Büyükşehir Belediye Lideri Doç. Dr. Tahir Büyükakın ile Kocaeli Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Nuh Zafer Cantürk’ün yaptığı görüşmeler sonucunda taban çamurunun kıymetlendirilmesi ve günlük hayatta kullanıma uygun hale getirilmesi istikametinde akademik çalışmalar yapılması kararı alındı.
YAPI DALINDA TUĞLA VE BRİKET
Büyükşehir ile Kocaeli Üniversitesi iş birliğinde yürütülen çalışmalarda taban çamurunun inşaat kesiminde yapı gereci olarak kullanılabileceği ortaya çıktı. KOÜ Mühendislik Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Tamer Sınmazçelik ve KOÜ İnşaat Mühendisliği Kısmı Yapı Materyalleri Ana Bilim Kolu Öğretim Üyesi Doç. Dr. Salih Taner Yıldırım ile akademisyenlerin yürüttüğü çalışma kapsamında İzmit Körfezi'nden çıkarılan taban çamuru laboratuvarda incelemeye tabi tutuldu. Yapılan incelemelerde çamurun içinde tehlike taşıyan husus ve tehlike arz edebilecek rastgele ağır metal durumu olmadığı tespit edildi. Bunun üzerine öğütülüp kurutulan, akabinde elenen taban çamuru, gerekli hususlar kullandıktan sonra kalıplara döküldü. Kalıbın halini alan çamurun, gerekli süreçlerden geçtikten sonra tuğla ve briket olarak kullanabileceği ortaya çıktı. Briket, tuğla, sıva tipi materyallerden örnekler üretilen taban çamurunun betonda katkı hususu olarak kıymetlendirilmesine yönelik çalışmalar da yapıldı. Taban çamurundan yapı materyali üretimi tarafında bu boyutta bir çalışmanın birinci sefer yapıldığına dikkat çeken KOÜ’lü akademisyenler, çamurdan tıpkı vakitte tuğla, beton, briket ve sıva üretimi tarafındaki çalışmanın gelişime açık olduğunu ve üzerinde çalışılarak geliştirilmesi gerektiğine dikkat çekti.
RAYLI SİSTEMLERDE BALATA
İzmit Körfezinden çıkarılan taban çamuruna yönelik bir diğer akademik çalışma ise Kocaeli Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Rıdvan Yamanoğlu ver takımı tarafından yapıldı. KOÜ Mühendislik Fakültesi, Metalurji ve Gereç Mühendisliği Kısmı tarafından yürütülen proje kapsamında taban çamurundan balata üretildi. Öğrencilerin de yer aldığı bir takımın yürüttüğü proje kapsamında birinci olarak İzmit Körfezi'nden çıkan taban çamurunun, TÜBİTAK ile farklı kurumlarda tahlilleri yapıldı. Yapılan laboratuvar çalışmaları sonucunda taban çamurunda ziyanlı husus ve bileşenlerin olmadığı belirlendi. Bunun üzerine kurutma ve boyutlandırma süreçlerinden geçirilen taban çamuru, tekrar KOÜ’de akademisyenler tarafından üretilen özel metalik bileşimlerin tozuyla karıştırıldı. Akabinde çeşitli prosesler uygulanan çamurdan içerisinde taban çamuru yoğunluğunun bulunduğu balata üretildi.
ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRİLMEYE AÇIK
Elde edilen eserin gelişime açık olduğunu ve bu taraftaki çalışmalarına devam ettiklerini aktaran KOÜ’lü akademisyenler eserde çamur kullanımının yüzde 50'lere kadar çıkarabileceğini söz etti. Dünyada genelinde bilhassa denizden çıkan çamurun geri dönüşümüne yönelik çalışmaların hudutlu olduğuna dikkat çeken akademisyenler, önümüzdeki, süreçte eser içerisindeki taban çamuru oranını artırmayı ve maliyet ve kalite olarak piyasada kullanılabilecek bir eser ortaya çıkarmayı hedeflediklerini de kelamlarına ekledi.