Yıldırım’a İMO Bursa’dan yakın mercek

BURSA (İGFA) - İMO Bursa Şubesi İdare Şurası, kentin ulaşım sıkıntılarını gözlemlemeye ve tahlil teklifleri sunmaya devam ediyor. Bursa’nın Yıldırım İlçesinde, Karayolları 14. Bölge Müdürlüğü ve Tapu ve Kadastro 4. Bölge Müdürlüğü ortasında kalan 21 bin metrekarelik alana yapılması planlanan Duaçınarı Kültür Merkezi’ni mercek altına aldı. Trafiğin en ağır olduğu ana arterlerden birisi olan Ankara Yolu üzerinde bu türlü bir merkezin yanlış olacağını açıklayan İMO Bursa Şubesi İdare Konseyi Lideri İdeal Küçükkayalar, “Bu alan daha evvel Köy Hizmetleri, Vilayet Özel yönetimi, Bursa Jeotermal AŞ. olarak hizmet vermiş bulunmaktadır. DSİ Bölge Müdürlüğü’nün bulunduğu alanda yapılan imar planı ve imar uygulaması ile belediye ismine tescil edilen 9 bin metrekarelik alanlı parsel, Tapu ve Kadastro Bölge Müdürlüğü’nün yanında bulunan ve Sıhhat Müdürlüğü’ne tahsisli 8 bin 300 metrekarelik parselin trampa edilmesiyle elde edilen alanda yıkım süreçlerine başlandı. Bursa 'da tapu süreçleri Temmuz 2014'ten bu yana Ankara yolunda açılan Tapu ve Kadastro 4. Bölge Müdürlüğü binasında yapılmaktadır.

Gürsu, Kestel, Yıldırım, Nilüfer ve Osmangazi ilçelerinin yani 5 büyük merkez ilçenin tek bir noktada toplanması beraberinde pek çok olumsuzluk ve trafik sorununu de beraberinde getirmiştir. Bursa’nın başka ilçelerindeki tüm vatandaşlar tapu süreci için buraya gelmek zorunda kalmıştır. Park yeri sorunu nedeniyle trafiğin kilitlenerek durma noktasına gelmesine neden olmaktadır. Buna birde Karayolları 14. Bölge Müdürlüğü’nden iş makinesi taşıyan devasa TIR’ların caddeye çıkış hareketleri da ekleyince trafik işin içinden çıkılmaz bir hal almaktadır. Bölgenin bu badiresi çözülememişken artık de yapılmak istenen 850 kişilik salon, 300 kişilik seminer salonu, 250 kişilik iki adet nikah salonu, 2 bin metrekarelik ticaret alanı, 400 araçlık otopark, kütüphane, fuaye alanı ve idari üniteler ile yeni ve daha büyük sirkülasyonlu bir merkez açılması ulaşım planlamasının yanlışsız yapılmadığını göstermektedir. Yıldırım Belediyesi, kültür merkezinin alt katına yapılacak 400 araçlık otopark ile Tapu ve Kadastro Müdürlüğü’nün otopark muhtaçlığına da karşılık verileceğini düşünse de, beraberinde inşaa edilecek yeni alanların getireceği yük 400 araçlık otoparkın çok üstünde olacaktır” ikazında bulundu.

OTOPARK YÖNETMELİĞİ’NE UYGUN YAPILMALI

Bölgenin temel muhtaçlığının Otopark Yönetmeliği’nin bölge ve genel otoparkların düzenlenme temellerini belirleyen kısmın 4. unsurunun uygulanmasının olduğunu açıklayan Lider Küçükkayalar, maddeyi şöyle aktardı:

“Ana arter yollarda cadde altı, imar mevzuatının müsaade verdiği meydan, yeşil saha ve parklar ile ilgili kamu kurum ve kuruluşlarınca uygun görülen, (Değişik ibare:RG-31/5/2018-30437) Ulusal Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim tesis alanlarındaki projeler için düzenleme ve onaylar Ulusal Eğitim Bakanlığı’na ilişkin olmak üzere bu kuruluşlara ilişkin yahut tahsisli taşınmazların bahçelerinde; büsbütün alışılmış yahut tesviye edilmiş taban altında kalan kısımlarda, otopark giriş ve çıkışlarında can ve mal güvenliğinin sağlanması, giriş ve çıkışların bu alanların giriş ve çıkışlarından başka olması ve kullanımını etkilememesi şartlarıyla, mevcut ağaç dokusu dikkate alınarak; korunması gerekli ağaçlara hiçbir formda ziyan verilmemesi, ağaçlandırma ve bitkilendirme için kâfi derinlikte toprak örtüsü bırakılması ve standartların sağlanması kaydıyla bölge ve genel otopark yapılabilir. Yer altı otoparkları, her durumda trafik önlemleri alınarak ve mahallî trafik etütleri yaptırılmak kaydıyla; trafik yükü hesaplanarak planlanır ve projelendirilir. Bu çeşit otoparkların üretimi için kurumlar ortası (idare ve ilgili kurum) mutabakat ve mevzuyla ilgili UKOME ya da trafik/ulaşım kurulu kararı alınması gerekir.”

YILDIRIMIN GEREKSİNİMİ YEŞİL ALAN VE TOPLANMA ALANI

Yıldırım üzere sosyal/kültürel aktifliğin az olduğu bir yeri geliştirmek kanısını hakikat bulduklarını belirten Küçükkayalar, “Yer seçimi son derece yanlış. Merkez, bölgeyi trafik, bilhassa de otopark konusunda uygunca içinden çıkılmaz hale getirecek bir uygulama olacaktır. Kaldı ki Yıldırım merkezde yeşil alan, park ve afet acil durum toplanma alanları tarafından de zahmetlidir. Göç ve nüfus yoğunluğu düşünüldüğünde bu eza ileride hissedilir formda artacaktır. Barış Manço Kültür Merkezi’ni yıllardır efektif kullanamayan, son periyotta orada açılan kütüphane ile biraz olsun canlanan ilçede tıpkı kategoride, üstelik cadde uzunluğuna böylesi devasa bir merkez kamu yatırımları açısından ne kadar verimlidir?” sorusunu sordu.

BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ’NDEN GÖRÜŞ ALINMIŞ MIDIR?

Yerel idarelerin gereksinim ve öncelik eksenli düşünmesi gerektiğine dikkat çeken İMO Bursa Şube İdare Şurası Lideri Dava Küçükkayalar, 14 Eylül 2022 tarih ve 31953 sayılı Bursa Büyükşehir Belediyesi İmar Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 13. Hususunda belirtilen “Otopark uygulamaları, katlar alanı (emsal alanı) 10000 m² ve üzerindeki mimari projelerde giriş-çıkış ve ulaşımla ilgili başka konuları barındıran (araç giriş çıkışının trafik güvenliği ve trafik yoğunluğuna tesirleri, trafik etüdleri, otopark tahlilleri, etraf ve yol düzenlemeleri, yönlendirmeler, trafik düzenlemeleri ve benzeri) trafik tesir tahlili hazırlatılır. Kelam konusu uygulamalarda, Bursa Büyükşehir Belediye Başkanlığı Ulaşım Dairesi Başkanlığından görüş alınması zaruridir. Yapı kullanma müsaadesi alındıktan sonra otopark yerleri plan ve bu Yönetmelik kararlarına ters olarak öbür maksatlara tahsis edilemez. Yönetimler, bina otoparklarının kullanımını engelleyici her türlü ihlalleri önlemekle yetkili ve vazifelidirler. Aksi uygulamalarda 3194 sayılı Kanunun ilgili kararları uygulanır.” kararı gereği Yıldırım Belediyesi, Bursa Büyükşehir Belediyesi’nden görüş almış bulunmakta mıdır? Görüş alınmış ise bu görüşü kamuoyu ile paylaşılması gerekmektedir” diye konuştu.